Tuesday, September 8, 2009


Perlu ke menutup aurat?
Wajib ke?
Macammana pulak dengan batasannya?
Di zaman serba moden ini, kebanyakan daripada kita tidak lagi mengambil berat mengenai aurat. Pandangan barat kuat mempengaruhi fikrah dan gaya kehidupan masyarakat terutamanya umat Islam. Bagi mereka, pakaian mencirikan personaliti individu. Kita bebas memilih pakaian yang kita rasakan sesuai dengan jiwa kita dan tidak terhad kepada batas-batas tertentu. Begitu juga dengan pandangan terhadap ‘tudung’. Masih ramai antara kita yang tidak dapat membezakan antara bertudung dan menutup aurat.
Ala…pakaila macammana pun janji hati bersih…
Betul ke? Macam mana pulak dengan kata-kata ini….
Don’t judge a book by its cover…

Sesungguhnya, Allah akan menilai seseorang itu berdasarkan amalannya. “…Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu….” (al-Hujurat:13). Adakah benar orang yang tidak mematuhi perintah Allah itu hatinya bersih? Baikkah mereka apabila perintah Allah yang wajib dipatuhi bukan sahaja dilanggar malah dipermudah-mudahkan?


Zaman sekarang ni macam-macam gaya berpakaian yang kita boleh lihat di kalangan wanita Islam. Ada yang bertudung tapi berseluar ketat dan berbaju singkat. Tengok gambar di bawah ni. 6 kesalahan yang biasa dilakukan oleh wanita ketika berpakaian:

macam-macam fesyen ada.. yang ketat, yang terbelah, tutup separuh-separuh, nak tunjuk body la konon... cantiiiikkkk tapiii tak cukup syarat yang disuruh oleh agama.. nak cantik di mata manusia ke atau mata Maha Pencipta Kecantikan. Jangan sampai kita terpedaya dan terpengaruh dengan budaya barat yang ingin meyesatkan umat Islam.


Allah telah berfirman dalam surah an-Nur ayat 31:
Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau Saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak- budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.



No comments:

Post a Comment